ezel.hardman@yahoo.com بصائر

الجريمه الالكترونيه واثارها على تنميه مهارات الشباب

 اعزائى الكرام.

لقد لاحظنا وشاهدنا فى الفتره الحاليه فى عام 2022 وخاصه فى نهايه شهر 5  من هذا العام موجه من موجات اختراق العقول لشبابنا  وفتايتنا بل وتجاوزات  الى داخل الاسره ووصلت الى حتى الاب والام وكل ذلك بسبب التطور التكنولوجى السريع الذى لم يواكبه وقايه ومقاومه لاثاره السلبيه التى قد اخترقت عقول الشباب وحدثته بمنطق العقل فجعلته ياكل من قيمه واخلاقه مقابل انبهاره بتطور سرعان ماسيزول وياتى غيره انشغل كل واحد فى عالمه الافتراضى وعاش فيه وكانه واقع . ونسج لنفسه فيه مايريده فى الواقع ونسى وتناسى انه انسان له قيمه له رسالته التى هو قادم لها فجذب مسالك الشيطان له ودار فى فللك شياطين الانس بل وتاه الكبير قبل الصغير فى ربوع وكنف التكنولوجيا دون وقايهاجتماعيه او حمايه اودون ان نكون مستعدين بالمقاومه السريعه سواء الاجتماعيه او غيرها ولهذا نعود لموضوعنا عن الجريمه الالكترونيه فقد شاءت الاقدار ان نشاهد واقعا حقيقا لصورة من صور الابتزاز الالكترونى وصورة من اقصى انحراف لهذا الابتزاز والذى ادى الى نهايته لجريمه قتل كان اسلوبها شنيع وشاذا فقد قام الفاعل بذبح ضحيته امام العامه فى وضح النهار دون ان يكون وازع او راجع  ولكن كانت النتيجه الحتميه للابتزاز الالكترونى المنحرف واليوم سنتحدث عن اهم صور التى قد تقع فيها الجريمه الالكترونيه على الاموال باستخدام الحاسب الالى فسنذكر منها على سبيل المثال 

- التجسس 

- التصنت على الافراد 

- الاعتداء على حياه الافراد الخاصه سواء بالتصوير او التسجيل عن بعد 

- جرائم السرقه كالسحب من ارصده البنوك او التحويل من حساب اخر 

- تحويل مسارات السيارات والشاحنات الى جهات اخرى .

والفاعل هنا فى هذه الجرائم هو مستخدم ( الكمبيوتر) اما الجهاز الالى نفسه ( الكمبيوتر) فليس الا وسيله فى ارتكاب الجريمه التى يتمثل كلها فى الحق الذى تم المساس به وهوالحق فى الحياه فى جريمه القتل والحق فى الملكيه فى جريمه السرقه

ولهذا فان هناك جرائم جنائيه تتخذ عده اشكال وقد توجه نحو الاعتداء عى الاشخاص او نحو الاضرار بالامن القومى للدوله او اقتصادها لاسيما مع سهوله انتشار تلك الجرائم على المحيط الدولى

ولهذا فان لتلك الجرائم خصائص تتميز بها عن غيرها من الجرائم ومن تلك الخصائص صفات مرتكبى تلك الجرائم فيتميزون بالغالب بانهم افراد ذات مكانه فى المجتمع ويتمتعون بقدر كاف من العلم وهذا امر طبيعى فهذه الجرائميستلزم لمنفذها الماما كافيابمهارات ومعارف فنيه فى مجال انظمه الحاسب ويكونوا اقرب الى التخصص فى مجال معالجه المعلومات اليا بخلاف من يرتكب الجرائم الاخرى فقد يكونوا غير متعلمين وكذلك يختلف الباعث وكذلك العنف فيها يختلف . واهم شىء فيها انها صعبه الاثبات . ولهذا فان خصائص تلك الجرائم متشعبه ومتطوره وعلينا ان ندركها حتى نقدر على التفرقه بينها وبين غيرها من الجرائم وسوف نكمل فى المقالات القادمه استكمال الخصائص الخاصه بالجريمه الالكترونيه واثارها على سلوكيات الشباب ولكن علينا ان نحمى شبابننا من اثار تلك الجرائم ولهذا 

فاننا نوجه رسالتنا الينا واليكم للحفاظ على شبابنا زهره مجتمعنا بتوجيه تلك الكلمات فنقول لكل ولى امر ووليه امر .

- نوروا للشباب طريقهم بالعلم ....

احنوا عليهم بتطيب الخاطر وجبر الخواطر...لاتذكروا الشباب بخطاياهم واخطائهم ..حتى لايقعوا فريسه لادمان او ارتكاب جريمه

حولوهم نفسيا من مدمنين لمؤمنين وكونوا لهم قدوه ....قدوه باعمالكم الحنينه بالموده والمحبه ...

انظروا الى الشباب وخاطبوهم بما يعقلوا...فانهم مخترقون اليوم ..فاحنوا عليهم وردوهم الى الاعتدال  والرحمه ...ورسخوا فيهم نبذ الخطيئه..لتنموا لديهم شجره الضمير ...لاتذكروهم بخطيئتهم وخطاياهم..فتنكسر عزيمتهم وارادتهم ..وتضمحل ثقتهم بانفسهم ويتمكن منهم شيطانهم وهواهم وينجذب لهم شياطين الانس ..ويتولد لديهم حب مسالك الشيطان 

استروا ودواوو وكونوا اطباء رحماء ..ردوهم الى سيد الاطباء فى حال ان كانوا عصيا...ادعوا لهم بالرحمه وانشراح الصدر ...حولوهم من مدمنين لمؤمنين..............................................الشباب 

                                                                                                         والى لقاء                                                                                         2-7-2022 

العلاقه بين الرعايه الاجتماعيه والخدمه الاجتماعيه

                                     تمهيد :-

تعتبر الرعايه الاجتماعيه عميقه الجذور حيث ترجع الى وجود الانسان ذاته فهى قديمه قدم المجتمع وهى موجوده طالما وجد القوى والضعيف والغنى والفقير وقد وجدت الرعايه الاجتماعيه عندما عجزت موارد الانسان المحدوده عن اشباع حاجاته المتجدده فالرعايه الاجتماعيه وجدت فى كل المجتمعات الانسانيه ولكن جذورها الحقيقيه فى تلك المجتمعات التى تعتبر مهد الحضاره الانسانيه فهى قد وجدت فى كل المجتمعات الانسانيه وفى كل مكان نشات حضاره  انسانيه و من تلك الحضارات مثل الحضاره المصريه القديمه والحضاره العراقيه (بلادالرافدين ) بين النهرين  والحضاره الهنديه القديمه والاغريقيه والحضاره الرومانيه.

 والرعايه هى تعتبر قديمه قدم الانسان ذاته وهى تعبير عن انسانيه الانسان وحبه للخير وتاكيد لخصوصيته كانسان اجتماعى له علاقات اجتماعيه يحب الخير ويعمل من اجل مساعده اخيه الانسان ويقف بجواره فى الازمات وهى قيمه اخلاقيه تعبر عن خصوصيه الانسان المتحضر العاقل .

مفهوم الرعايه الاجتماعيه :-

هى تعنى ما يقدمه المجتمع للفرد وبما ياخذه الانسان من محيطه وبما يوفره من سبل العيش والحياه فقد كانت الرعايه الاجتماعيه

تمارس تقليديا  من خلال جماعات شديده التماسك فى المجتمعات صغيره الحجم والتى كانت تسودها العلاقات الاجتماعيه الاوليه  التى تتسم بالمواجهه .

ولكن مع التطور التاريخى تداخلت بعض المفاهيم الاجتماعيه مثل الرفاهيه الاجتماعيه والرعايه الاجتماعيه والخدمه الاجتماعيه والاصلاح الاجتماعى وغيرها من المفاهيم حيث قد يستخدم البعض مفهوم مرادف لمفهوم اخر.

فالرعايه الاجتماعيه تتغير بتغير الزمن حيث انها ليست هى منذ مئات السنين وتتغير ايضا بتغير المكان فتختلف من مجتمع لاخر سواء من حيث المعنى والمجال والشمول .فتعددت بعض المفاهيم والتعاريف الاجنبيه للرعايه الاجتماعيه 

فقد تم تعريفها وفقا لتعريف الامم المتحده :-

انها النسق المنظم من الهيئات والمؤسسات والبرامج التى تهدف الى دعم وتحسين الظروف الاقتصاديه او الصحيه او القدرات الشخصيه المتبادله لمجموع السكان .

خصائص الرعايه الاجتماعيه على سبيل المثال :-

1- الرعايه الاجتماعيه تتضمن خطط وبرامج ومشروعات اجتماعيه تهدف الىتحسين الظروف المعيشيه وتؤكد على التخطيط العلمى 

والتنظيم للرعايه الاجتماعيه .

2- يشترك فى تخطيط وتنظيم وتنفيذ برامج الرعايه مهن متعدده مثل المهندس - القانونى - الاجتماعى ....والتى يسود بينهم مبدا العمل الجماعى.

3- يستبعد  دافع الربح من الخدمات التىتقدم من خلال الراعايه الاجتماعيه .

فلهذا فالرعايه الاجتماعيه نموذجان مهمان وهو 

-النموذج الثانوى 

- النموذج الوقائى وهو نموذج مؤسسى .

اما فلسفه الرعايه الاجتماعيه فهى تتمثل فيما يلى :-

اولا عندما نتحدث عن الفلسفه الخاصه بالرعايه الاجتماعيه فنحن هنا نقصد الاطار التصورى الشامل للرعايه الاجتماعيه 

وكذلك القيمى من المعتقدات التى تقوم عليها المهنه ويؤمن بها الممارس .

ولقد تطورت الرعايه الاجتماعيه وفلسفتها فى العصر الحديث وتغيرت ايدلوجيه المجتمع والاطار القيمى الموجه له .

قميثاق حقوق الانسان قد اوضح فى طيات نصوصه ومواده ما يتضح ويبين اطار الرعايه الاجتماعيه الدوليه فكل فرد فى العالم وكذلك انعكس ذلك على المجتمع المصرى من خلال قيمه الاخلاقيه المستمده من تراثه الطويل وكذلك من الاديان السماويه التى تمثل اطارفلسفى للرعايه الاجتماعيه ولهذا فان فلسفه الرعايه الاجتماعيه قائمه على ما هو تالى:

أ- الايمان بالمسؤليه الاجتماعيه:-

والتى تقوم من خلال توفير حقوق للافراد فى المجتمع وكذلك الواجبات التى يجب ان يقوم بها الفرد داخل المجتمع .

ب- الايمان بالعداله  الاجتماعيه :- 

تاثيرها على القرارت المجتمعيه  وتنصف فيها ذوى النفوذ المحدوده حيث انها تقوم على القيمه الاخلاقيه والتى تدعم جهود المحرومين 

والمستضعفين وذوى الحاجه .

الايمان بالكرامه الانسانيه :-

حيث ان تلك القيمه لاتعترف بفلسفه البقاء للاصلح حيث انها تؤمن بكرامه الانسان والجماعات واهليته  وقدرته على النمو وتعتمد على نقاط القوى فى المجتمع  وليس معنى ذلك انكار نقاط الضعف ولكن نقاط القوى فى المجتمع وليس معنى ذلك انكار نقاط الضعف ولكن تركز على حشد مواقف القوه فى المجتمع .

الايمان بالمنهج العلمى ( التخطيط)

الايمان بقيمه التغيير 

حيث ان الخدمه الاجتماعيه تؤمن بان قانون الوجود فهناك تغير مستمر فى المجتمع سواء كان تغير تلقائى او كان تغير مقصود

الايمان بقيمه التعاون :- 

تعاون وتضامن الفئات الاجتماعيه لاشباع احتياجاتهم وحل ما يواجهها من مشكلات .

الايمان بقيمه الديمقراطيه :-

الايمان بقيمه المشاركه :-

اما مجالات الرعايه الاجتماعيه :-

1- الخدمات الاجتماعيه :-

2- الامدادات الاجتماعيه :- 

أ- التامنيات الاجتماعيه

ب- المساعدات الاجتماعيه العامه 

ج- العمل الاجتماعى 

صور مجالات الخدمه الاجتماعيه 

ا- مجالات علاجيه ( اساسيه ) وتشمل 

أ- فئات خاصه وتشمل المسجونين  والمدنين 

ب - علاجى اسكانى 

ج- علاجى صحيه 

د- علاجى تعليمى

س- علاجى عمالى 

ش- علاجى ترويجى 

ص- رعايه تشريعيه 

2- مجالات وقائيه 

3- مجالات علاجيه وقائيه وانشائيه 

 اما العلاقه بين الخدمه الاجتماعيه والرعايه الاجتماعيه فسوف نلقى الضوء عليها من خلال :-

الخدمه الاجتماعيه احد الانشطه الانسانيه التى تقدم المساعده والعون للفقراء والمساكين فاصبحت احد المهن التى تتعاون معا فى تحقيق اهداف الرعايه الاجتماعيه فهناك العديد من المهن تعمل معا باسلوب العمل الفريقى لتحقيق اهداف الرعايه الاجتماعيه  

فنجد الطبيب - يقدم خدمات الامومه والطفوله 

ونجد المدرس - يقدم خدمات تعليميه 

ونجد القانون - يقدم اصدار تشريعات التامنيات الاجتماعيه  والضمان الاجتماعى .

اما دور الاخصائى الاجتماعى فنجده:-

يتعاون مع هؤلاء فى تحقيق اهداف  الرعايه الاجتماعيه من خلال استخدامه للبرامج الاجتماعيه الترويحيه 

فالرعايه الاجتماعيه اشمل واعم من الخدمه الاجتماعيه

والخلاصه لمقالنا اليوم هو

1-  ان الخدمه الاجتماعيه جزء من انشطه الرعايه الاجتماعيه فى المجتمع 

2- فهى تساهم وتعين الرعايه الاجتماعيه فى تحقيق اهدافها 

3- وتساعد فى التعرف على احتياجات الاهالى

4- واجراء البحوث والمسوح الاجتماعيه  التى تجريها  الخدمه الاجتماعيه 

5-تساعد الخدمه الاجتماعيه فى ايصال برامج الرعايه الاجتماعيه لمستحقيها بفاعليه وكفاءه 

6- تساهم الخدمه الاجتماعيه بطرقها واساليبها الفنيه فى تحقيق اهداف الرعايه الاجتماعيه.

وهنا  نكون قد القينا الضوء على الخدمه الاجتماعيه وعلاقتها بالرعايه الاجتماعيه كدا محاور التخطيط الاجتماعى والتنميه المستدامه 

وسوف نوالى اليكم كل جديد لكى يعم الوعى ونفيد انفسنا ومجتمعنا والناس ...

ونلقاكم على خير باذن الله

اداره الموسسات الاجتماعيه واثر التخطيط الاجتماعى كاحد وظائف الاداره

 بادىء ذى بدء سوف نتحدث اليوم فى موضوع بحثنا عن الاداره بصفه عامه وعن الاداره فى المؤسسات الاجتماعيه بصفه خاصه والربط بينها وبين التخطيط الاجتماعى كاحد وظائف الاداره 

تعتبر الاداره قديمه قدم التاريخ فهى تمارس قبل ان تنشىء النظريات والمفاهيم والتعاريف التى وضعت لها وقد برز الاهتمام بالاداره بالاداره بعد الثوره الصناعيه وبعد ظهور المنظمات كبيره الحجم مثل الجامعات والكليات والمؤسسات التى اهتمت بتدريس ماده الاداره ضمن مقرراتها واذا نظرنا نظره تاريخيه كمدخل تطورى للاداره نجدها منذ الحضارات القديمه فمثلا كان اليونانين بالادراه من خلال اختيار موظفيهم عن طريق القرعه .وقد كانت السلطه عندهم على ثلاث مستويات وقد جاء الاسلام واهتم بالاداره وحفز عليها والاداره على المستوى التطورى تعتبر ميدان للفكر ودراسه لها تاريخ طويل

 وقد تطور ذلك الفكر الادارى وكان له عده صور سنلقى الضوء عليها باختصار من خلال اربع مراحل هى:- 

1- الادراه العلميه   

2- العلاقات الانسانيه 

3- المدرسه التجريبيه 

4- اتجاه النظم فى الاداره 

وعليه فان تاريخ الفكر الادارى تمثل فى تلك المراحل ولكل مرحله من لها اساسها العلمىوعليه فانه لايتحقق الفاعليه لها الا بالممارسه العلميه الاداريه حتى يمكن فهمها جيدا والاستفاده منها .

وعليه ومن خلال بحثنا سوف نلقى الضوء على ما يلى :- 

1- مفاهيم وتعاريف :-

1- مفهوم الادراه والمفاهيم السائده لها 

2- خصائص الفكر الادراى ومستويات الاداره 

3- اهميه دراسه الادراه فى الخدمه الاجتماعيه 

2- النظريات والاتجاهات الحديثه فى الاداره وخاصه اداره مؤسسات الرعايه الاجتماعيه من خلال :-

1- وظائف الادراه:

ا- التخطيط : مفهومه واهميته والعوامل التى تؤثر فيه وانواعه  ومعوقاته 

ب - التفاوض :- 

ا- مفهومه 

ب- مراحله 

ج - معوقاته 

د- مهارات التفاوض 

2- اساليب ادراه المنظمات الاجتماعيه 

ا:- ادراه الجوده 

1- مفهومها

2- اهدافها 

3- الصفات التى تراعى فى مؤسسات الرعايه 

4- مراحل تطبيق اداره الجوده 

5- قياس جوده الخدمات فى المنظمات الاجتماعيه 

6- اسس ادراه الجوده 

7- اداره التحول الرقمى 

8- اداره الموارد البشريه 

ب- نموذج عملى للتخطيط الاستراتيجى لاحدى دور الرعايه الاجتماعيه 

3- النتائج والتوصيات 

اولا  : المفاهيم والتعاريف 

1- مفهوم الاداره :- 

وهى تعنى الخدمه او مهام ادراه الاعمال والخدمه تطلق على الجهات الحكوميه والمنظمات التى لاتهدف الى الربح 

اما المفاهيم السائده للاداره :- 

الادراه

هى الرئاسه - التنظيم - الاداره شىء والتنظيم شىء اخر - نشاط - اشخاص - عمليه - مهنه -فن - علم - مزيج بين العلم والفن ( حيث ترتكز على عديد من العلوم الاجتماعيه والسلوكيه )

اما مفهوم الاداره العام :- 

تعرف على انها توفير نوع من التعاون والتنسيق بين الجهود البشريهالمختلفه من اجل تحقيق هدف معين ) 

اما مفهوم الاداره فى الخدمه الاجتماعيه :- 

هى عمليه اتخاذ القرارت المناسبه لتعبئه الطاقات المتكامله لجماعه من الافراد لتحقيق الاهداف المبتغاه فى اطار المحددات القائمه 

وللاداره عده خصائص تتميز بها ومن خصائص الفكر الادارى مايلى 

1- االاداره نشاط انسانى هادف 

2- وظائف الاداره متكامل 

3- التفاعل والاقتناع باهميه المناخ المحيط

4- التوجه بالسوق 

وللاداره عده مستويات يجب الاهتمام بها داخل المؤسسات العامه والاجتماعيه منها مايلى 

1- المستوى الاول ( الاداره العليا)

2- المستوى الثانى ( الاوسط) 

3- المستوى الثالث ( التنفيذى)

ومن خلال ماسبق يتضح لنا التعاريف والمفاهيم المرتبطه بالاداره عامه والاداره الخاصه بالمؤسسات الاجتماعيه وغيرها خاصه 

وسوف نتحدث فى المحور الثانى عن النظريات والاتجاهات الحديثه فى الاداره وخاصه مؤسسات الرعايه الاجتماعيه وسوف نقوم بايضاح ذلك من خلال القاء الضوء على :-

1- وظائف الادراه :-

ومن تلك الوظائف سوف نقوم بالقاء الضوء على احدى تلك الوظائف وهو 

التخطيط الادارى :- 

وسوف نقوم بايجاز بالشرح :-

1- المفهوم 

2- الاهميه 

3- العوامل التى تؤثر فى التخطيط الادارى

4- معوقات التخطيط 

5- انواع التخطيط 

اما مفهوم التخطيط  الادارى :- 

فهو عمليه التنبؤ بالمستقبل وبما سيكون عليه والاستعداد لهذا المستقبل .

اما اهميته :-

1- حشد الموارد

2- المساعده فى اتخاذ القرار 

3- توجيه الجهود الجماعيه

اما العوامل التى تؤثر فى التخطيط الادارى :- 

1- الموارد والوقت المتاح

2- نوع المشكلات التى تواجه المؤسسه 

3- خبره ومهارات ادراه المؤسسه 

اما معوقات التخطيط :-

1- عدم شموليه التخطيط 

2- ضعف المتابعه 

3- نقص المعلومات 

4- عدم كفاءه الاجهزه التنفيذيه


2- التفاوض كاحد وظائف الاداره :-

1- مفهومه 

2- مراحله 

3- معوقاته

4- مهارات التفاوض :-

اما مفهوم التفاوض :- 

فهو عليه يلجا اليها المتنازعون من خلال تقريب وجهات النظر المختلفهسواء كان موضوع الصراع ماديا او معنويا داخل المنظمه .

اما مراحل التفاوض :- فهى تحتاج الى مناقشه دائمه بين طرفى التفاوض وهى بايجاز :- 

1- عرض دقيق لطبيعه المشكله وحلها 

2- ايجاد المعلومات حول المشكله 

3- تحديد اسباب المشكله 

4- تحديد الهدف الذى ستحققه المشكله 

5- اقتراح حلول ممكنه 

6- اختبار الحلول 

7- قبول حل نهائى 

8- وضع الحل النهائى موضع التنفيذ

اما معوقات التفاوض فهى تنقسم الى ثلاث مستويات :-

1- معوقات متعلقه بالرئيس 

2- معوقات متعلقه بالمرؤس 

3- معوقات متعلقه بالمنظمه خاصه

اما مهارات التفاوض :- 

فهى سمات وخصائص فى شخصيه المفاوض 

وتنقسم  الى نوعين

1- خصائص معرفيه:- معرفه لغويه - قانونيه - ثقافه عامه 

2- خصائص ذاتيه : - وتتميز بالنضج - الذكاء لديه- فن الاستماع 

اساليب ادراه المنظمات الاجتماعيه :-

1- اداره الجوده

ا- مفهومها 

ب- اهدافها 

ج-الصفات التى تراعى فى مؤسسات الرعايه 

د- مراحل تطبيق اداره الجوده 

ه- قياس جوده الخدمات فى المنظمات الاجتماعيه 

ن- اسس اداره الجوده

و- اداره التحول الرقمى 

س- اداره الموارد البشريه 

اولا :- مفهوم ادراه الجوده:-

هى الوفاء بتوقعات العملاء واداره الموارد والظروف المؤديه لبلوغ الجوده الشامله 

ثانيا :-اهداف الجوده الشامله:-

1- التحسين والتطوير المستمر فى جميع اقسام المؤسسه .

2- العمل على تضامن جميع العاملين داخل المؤسسه 

ثالثا:- اسس ادراه الجوده الشامله:-

1- التزام الاداره العليا

2- التوجه بالعميل 

3- اشراك العملاء فى الجوده وشؤنها

4- تصميم المنتجات يؤدى الى الجوده

رابعا:- مراحل تطبيق اداره الجوده :-

1- مرحله الاعداد 

2- مرحله التخطيط

3- مرحله التقييم

4- مرحله التنفيذ

خامسا قياس جوده الخدمات فى المنظمات الاجتماعيه :-

وقد تم دمجها فى خمسه ابعاد بعد عام 1988 وهى 

1- الجانب الملوس 

2- الاعتماديه 

3- الاستجابه السريعه 

4- التعاطف

5- الثقه فى التعامل 

وقد تم تقديمها فى شكل مقياس يسمى SERVQUALويتم تقديمه قبل الخدمه بمعنى قبل ان تقدم الخدمه للعميل لقياس الجوده المتوقعه والثانى بعد الخدمه لقياس مستوى الخدمه فيما يسمى الجوده المركبه: وهو المقياس الاكثر شيوعا فى العديد من الدراسات الميدانيه .

2- اداره التحول الرقمى:- 

1- مفهوم التحول الرقمى

2- اهميه التحول الرقمى 

3- المعوقات التى تؤدى اليه 

4- العوامل التى تؤدى الى نجاحه 

3- اداره الموارد البشريه:-

1- مفهومها

2- اهميتها 

3- المعوقات التى قد تكون سببا فى ادراه الموارد البشريه

4- العوامل التى تؤدى الى نجاحه 

4- مثال عملى لاداره احدى مؤسسات الرعايه الاجتماعيه باستخدام احدى اساليب الاداره وهى( التحول الرقمى)

وبذلك نكون قد اوجزنا باختصار مفصل عن كيفيه اداره المؤسسات فى الخدمه الاجتماعيه عامه والمؤسسات بنوعها جميعا خاصه واستخدام الاساليب والاتجاهات الحديثه فى ادراه تلك المؤسسات ومنها من تم قياسه وتقيميه واثبت جدارته والاخر لم يثبت فعاليته ولهذا فانه علينا ان نواكب التطور والتطوير من خلال استخدام وظائف الاداره من خلال التخطيط الاجتماعى وقيام الباحثين والجهات البحثيه بعمل الابحاث الخاصه بذلك لنواكب التطوير لمؤسساتنا الاجتماعيه والتجاريه والصناعيه ...وغيرها

والى لقاء اخر فى موضوعا جديدا نلقى الضوء عليه ويعم الوعى والاستفاده منه باذن الله ...ونلقاكم على خير   





ه 

اثر تدخل الغير فى الخلافات الزوجيه

 السلام عليكم ورحمه الله 

اهلا وسهلا بكم 

فى خاطره جديده والقواعد الذهبيه ....وكلمتين وبس 

النهارده حنتكلم عن موضوع بيشغل بال كتير من الازواج والزوجات ومش بس كدا وكمان المقلبين على الزواج 

عايزين تعرفوا الموضوع اللى حنتكلم فيه النهارده..قبل ما نبثدا فى موضوعنا النهارده ..النهارده لاحظنا ان فيه تيرند فى السوشيال ميدا 

منتشربيتكلم عن موضوع مهم وهو الخلافات الاسريه بين الزوجين ...ودا موضوع اتكلمنا فيه فى خاطره سابقه عن (اثر تدخل الغير فى الخلافات الزوجيه ) 

والنهارده حنتكلم عن القواعد الذهبيه فى حل الخلافات الاسريه بين الزوجين واول قاعده الذهبيه اللى طبقناهاحتفرق جدا الزوجين 

1- المحبه :- ياجماعه احنا بينقصنا المحبه والحب الحب اللى من غير مصلحه ولاحاجه ولا طلبات يعنى حب بدون شروط يبقى بينكو وبينبعض حب بجد حب لابيزيد بود ولا ينقص بهجر ..

محبه تولد موده تخلى فيه حوار واقناع ودى تانى قاعده فى خاطرتنا النهارده 

2- الحوار :- بينقصنا فى معظم بيوتنا النهارده لغه الحوار علشان مفيش بين الازواج اتصال علشان كل واحد فهم خلص رصيد التانى عنده فبقوا عايشين زى الاغراب فى بيت واحد وكل واحد فيهم ليه عالم خاص بيه لوحده ومكان شريك حياته فاضى فى العالم بتاعه فكل واحد فيهم بيدور على بديل يسد فراغ اللى سايبه شريك حياته وممكن يدخل اى حد بديل علشان يملىء الفراغ اللى سايبه شريك حياه كل واحد ..

وللاسف ..وبحسن نيه التدخل دا ممكن يسبب خلافات تؤدى الى انهيار العلاقه اللى ممكن كانت تستمر بشكل طبيعى لوكان فيه مابينهم لغه الحوار اللى بتكلم عنها وكمان لوبينهم المحبه والموده ..

فخلى القواعد الذهبيه دى دايما فى عقلك وقدام عينك حتلاقى ان الخلافات بتزول لوحاولت تطبقها صح وبكدا نكون وصلنا لنهايه خاطرتنا اليوم ..

ونلقاكم على خير باذن الله.

ازاى نخلى الاولاد يتعاملوا مع بعضهم

 السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 

                                     اهلا وسهلا بكم 

قبل ما نبدا نتكلم عن القواعد الذهبيه فى تعامل الاخوات مع بعضهم .....عايز كل اب وكل ام يعرفوا الكلام اللى حقولوا دلوقتى ...

ان اولادكم مهما كانوا متشابهين معكم فى صفات مشتركه ولكن بينهم وبين بعضهم فروق فرديه 

والفروق الفرديه المقصود بيها :- 

السمات الشخصيه لكل واحد حتقولى دا لسه صغير ...حقولك ..دى البصمه اللىربنا وضعها فى كل ابن واحنا لازم نساعد على توضيحها مش طمسها ..احنا ليه عايزين نطمسها ونخليها بصمتنا احنا او نخليها بصمه حد تانى خلينا نعودهم على بصمتهم هما.

السمات الشخصيه :- هى اللى بتبنى الثقه بالنفس وتخليه يعرف ازاى يحدد هدف ويبقى اجتماعى ويتفاعل مع المجتمع 

ويلا بينا نتكلم عن خاطره اليوم :-

وازاى نعرف نخلى الاولاد يتعاملوا مع بعضهم

واول قاعده عايزك تزرعها فى الاولاد والاخوات من وهما صغيرين 

1- التعاون ..لتعاون فى عمل الخير ..ومساعده الغير والاخرين والضعفاء والمساكين والمحتاجين..

التعاون فى مساعده والدتهم ..ومساعده بعضهم ويبقوا ايد واحده ..التعاون فى اى عمل بيعملوه او لعبه بيلعبوا بيها .. كدا احنا بنزرع فيه ان الاتحاد قوه .

2- الانصات ...الانصات ايوا يتعلموا ان يسمعوا اكتر من ان يتكلموا وبعد ما ينصت يقدر يعبر عن رايه ..يسمع راى اخوه مهما كان هذا الراى ..وبعد مايسمع كويس يقرر وجه نظره عن رايه .كدا احنا بنزرع فيه التفكير الابداعى والفهم والتامل قبل اصدار اى قرار

3- الحياه مكسب وخساره ونجاح وفشل..يعنى لو بيلعب مع اى حد لعبه وخسر فيها عادى يتقبل ويتعلم من اخطائه ويكسب المره الجايه ويتقبل نفس الاسلوب لو بيلعب مع اخوه ..كدا حنزرع فيه الثقه بنفسه ويقدر يواجه اى ظروف فى الحياه 

واهم قاعده ودا لكل اب وكل ام وهى ان تكون قدوه ليهم خليك وخليكى قدوه بالاعمال مش بالنصائح ليهم فقط وتذكيرهم باللى انتوا كنتوا بتعملوه وانتوا صغيرين عملوهم القدوه عملى..

باللى انتوا عايزين تزرعوا فيهم لازم انتوا تعملوه قبلهم وتطبقوه كمان ويشاهدوا فيكم ..اتعلموا انتوا كمان 

الموده بينكم وبين اولادكم ..

اتعلموا لغه الحوار والنقاش عيشوا سنهم وقت حواركم معاهم ..

اتعلموا ان تعلموا اولادكم ان يناموا بدرى ويصحوا بدرى ..

حاولو ان تخلوا وسائل التواصل نعمه مش نقمه وتتهاونوا وتقولوا لهم من وهم سغيرين يعملوا ايه ...علموهم الاستثمار فى وقتهم وحياتهم وصحتهم...

الاولاد..فى ايديهم التليفون ليل ..ونهار ..وبعدين ادمنوا التليفون ..كل دا لان انتوا لم تزرعوا فيهم الهدف لم تزرعوا فيهم الهوايه ..لم تستغلوا الوقت والطاقه والصحه ..حاولو تساعدوهم ....حتى وان كانت التكنولوجيا هى اللى بتتغلب ..فخليهم يتعلموا ان التكنولوجيا لها وقت محدد فقط هما اللى بيتحكموا فيها وانتوا ..كمان تتعلموا كدا قدامهم ..ولو عملتوا كدا وشافوكم اولادكم ...حيبدوا يتعلموا منكم ..وكمان حيبدعوا فى تعاملاتهم مع بعض..فخلوا زى ما قولنا 

التعاون 

والانصات

الحياه مكسب وخساره 

 دى قواعد لاودكم علموها لهم وازرعوها فيهم  وحتلاظو الفرق واكيد حيطلع الاولاد نافعين لانفسهم ومجتمعهم..وبكدا نكون اتكلمنا عن القواعد الذهبيه فى تعامل الاخوات مع بعضهم وازاى يبقوا نافعين لانفسهم وللمجتمع وان شاء الله الخواطر الجايه حنكمل القواعد الذهبيه وكلمتين وبس ..وموضوع جديد من المواضيع اللى تهم الاسره والشباب 

وحنلقى الضوء عليها باذن الله...والقاكم على خير 

ازاى تعيش حياه ابنك فى سن المراهقه

 السلام عليكم ورحمه الله 

اهلا بكم 

اتكلمنا فى الخاطره السابقه على القواعد الذهبيه  للتعامل مع ابنك او بنتك فى سن المراهقه والنهارده حنتكلم عن اول قاعده فى القواعد الذهبيه الاربعه للتعامل مع المراهق وهى:-  

ازاى تعيش حياه ابنك او بنتك فى سن المراهقه 

يلا بينا نتعرف عليها 

طبعا الكل بيسال والكل عايز يعرف ازاى يعيش حياه ابنه او بنته فى سن المراهقه وليه ...لا اللى انت تعيش حياه المراهقه لو كانت حياه سعيده 

وعايزك تعرف حاجه مهمه وهى 

ان ابنك او بنتك بيتختلف عنك فى مرحله المراهقه اللى هى اهم مرحله فى حياته 

بيختلف فى طريقه تفكيره 

وطريقه لبسه ومظهره 

وطريقه اكله 

علشان كدا عايز منك اول حاجه تطبق القواعد اللى جايه دى كويس وعايزك تركز معايا عليها 

وخلى بالك ان ابنك او بنتك ممكن ميسمعش اى كلام ممكن تقولو له ولا حتى يفكر فيه 

وحيكون كل رد فعله فى الاعتراض على كلامك او افكارك او ممكن تلاقيه منطوى او منعزل علشان كدا اول حاجه تعملها 

1- تتقبل افكار ابنك او بنتك مهما كالنت 

2- حاول تكون طويل البال مع ابثثنك او بنتك ومتحولاش اللى انت تغضب اوتتعصب عليه اوتعطيه النصحيه فى صوره امر 

3- عايزك تحاول اللى انت توفر جزء من وقتك علشان تعيش التجربه معاه ولوطبقت القواعد دى حتلاقىان فرق كبير حتلاحظه فى تصرفات او افكار ابنك وحيبدا ابنك يكتسب احترامك 

ودا موضوع خاطراتنا اللى اتكلمنا عنها سابقا فى القواعد الذهبيه  وكلمتين وبس ...

وبكدا اكون انتهيت من خاطره اليوم والقواعد الذهبيه للتعامل مع ابنك او بنتك فى سن المراهقه ...

والقاكم 

 فى خاطره جديده باذن الله 


القواعد الذهبيه فى التعامل مع طلاب المرحله الثانويه

 السلام عليكم ورحمه الله

اهلا وسهلا بكم 

خاطرتنا اليوم من الخواطر اللى بتشغل بال كل بيت فى مصر والوطن العربى وعلشان كدا احنا حنركز فيها وعليها النهارده جيدا وقبل ما نبدا علينا ان نوضح لكل الابناء نقطه مهمه جدا وهى 

1- الوقت / يعتبر الوقت اهم ثروه فىحياه اى انسان فحافظ عليها كويس 

2- الصحه/ والمقصود بالصحه هنا صحتك النفسيه بجانب صحتك العضويه  فخلى دايما عندك ثقه بنفسك واتعلم ازاى يبقى عندك دايما ثقه بنفسك واتعلم انك متخفش من حاجه ولا شك طول ما انت عندك ثقه 

وانا حدليك مثال على كدا لو انت بتعلب كوره وحريف وعندك مهاره ياترى لو انت نازل الماتش وعندك شك فى انك مش كويس او خايف من انك تجيب جون او تلعب كويس ياترى النتيجه حتكون ايه اكيد النتيجه مش كويسه 

علشان كدا حافظ على صحتك النفسيه واعرف ازاى تتعلم تحافظ عليها وتتعلم من وانت صغير يكون عندك صحه نفسيه سليمه ....

 وانا حدليك مثال على كدا لو انت بتعلب كوره وحريف وعندك مهاره ياترى لو انت نازل الماتش وعندك شك فى انك مش كويس او خايف من انك تجيب جون او تلعب كويس ياترى النتيجه حتكون ايه اكيد النتيجه مش كويسه 

علشان كدا حافظ على صحتك النفسيه واعرف ازاى تتعلم تحافظ عليها وتتعلم من وانت صغير يكون عندك صحه نفسيه سليمه ....

وزى ما انا بقول ( العقل السليم فى الصحه النفسيه السليمه)

                                                            الثانويه العامه

زيها زى اى مرحله فى حياتك اعرف القواعد دى كويس وطبق عليهم لانهم حيفيدوك لما تكبر وتتابع نفس الفيديوهات دى 

اول حاجه 

التخطيط

التنظيم

التقويم والمتابعه 

حاول :- ان يكون عندك هدف عايز توصل له لما يكون عندك هدف حتقدر تخطط لهدفك وكمان حتقدر تنظم له وكمان حتعرف تشوف انت وصلت لفين وتغير وتعدل فى اللى وصلت له وكمان حتبقى مستمتع وانت ماشى فى حياتك 

يعنى انت النهارده لو خططت ليومك وحطيت خطه ليومك بتعمل فيه كل اللى بتحبه (بتذاكر - بتصلى- بتلعب رياضه- بتروح دروسك- بتتابع وسائل التواصل الاجتماعى -بتجلس مع اصحابك وتزورهم )

كل دا بتعمله وانت مخطط له ومنظم يومك لوعملت كدا كل يوم حتيجى اخر الاسبوع حتلاقى حصيله كبيرهمن النجاح والنظام وحتلاقى بردوا اخطاء لو انت بقى جيت كل اسبوع وعدلت فى الحاجات الى مش عجباك او ضيعت فيها وقت كتير ودا طبيعى وبدات تعدل فيها وتحط فى جدولك وخطتك حاجه بديل لها حتقدر فى نهايه الشهر تجد عندك حصيله مفيش حد يوصل ليها الا انت وكمان حتشوف 

وحتحس بالفرق الكبير دا فى حياتك وفى الثانونيه وفى اى مرحله من حياتك

                                                                       جرب 

انك تحط هدف لحياتك 

وخطط ليومك كويس واتعلم ازاى تخطط ليومك وشوف حد يساعدك 

نظم اعمالك فى اليوم ورتبها 

عدل وغير فى اعمالك وشوف اللى بيساعدك على هدفك وركز عليها كويس 

تابع كدا كل شهر انت وصلت لفين وحتلاحظ فى الاخر انك من اوائل الثانويه صدقنى لو طبقت تلك القواعد....

وبكدا اكون خلصت خاطره اليوم ...


والقاكم فى الخاطره القادمه باذن الله 

مشاركة مميزة

قصيده شعريه  قال الشاعر صالح بن عبد القدوس شاعر شعراء الدوله العباسيه  صل الكرام وان رموك بجفوة...                                        فا...